A közúti közlekedés legfontosabb, jó és okos döntéseket hozó szereplője a gépkocsivezető, akit erre a veszélyes feladatra jól fel kell készíteni.
 

Csakis gyermekülésben?

(2009-09-14 08:00:00)

Csakis gyermekülésben?
Nagy dilemma elé állította az iskolabuszok vezetőit, az iskolákat és az önkormányzatokat az az új rendelet, amely szerint a 135 centi alatti diákokat, óvodásokat a járművek csak gyerekülésben szállíthatják.

A napokban polgármesterek, iskolaigazgatók és gépkocsivezetők szembesültek azzal, hogy egy jogszabály alapján szeptember elsejét követően a 135 centiméter alattiak csak gyerekülésben utazhatnak az iskolabuszokban. Various prices on sale online and free shipping. A rendelkezés háttere érthető: minél nagyobb biztonságot szeretnének teremteni a naponta útra kelő apróságoknak. Ám ennek a gyakorlati kivitelezése – ez már az elején látszik – szinte lehetetlen.
– E buszokat általában ott veszik igénybe, ahol társulás is működik, vagyis több település óvodásai, iskolásai járnak be egy központi épületbe – magyarázza egy Heves megyei nagyközség polgármestere. – Vagyis ezekben a mikrokörzetekben használt iskolabuszok reggel 7 és 8 óra között két-három, adott esetben négy helység óvodás- és iskoláskorú gyermekeit is felveszik és beszállítják az oktatási intézménybe. Az ilyen tömegközlekedési eszköz nem egyetlen körben szedi össze a kicsinyeket, hiszen nem tizenkilenc, hanem jóval több gyermek szállítását kell megoldani. Vagyis az a reggeli menetrend, hogy a busz kimegy az egyik községbe, ott felszállnak rá az ovisok, tanulók – adott esetben külön hozza a két tanintézetbe járókat –, majd leteszi őket az iskolánál, ezután továbbmegy a következő településre, ahol úgyszintén felveszi a kicsiket, behozza őket és így tovább. Ez olyan feszített tempóban történik, hogy szinte percre pontosan ki van számolva a busz vezetőjének az ideje.

Ez a rendszer eddig jól is működött. Ám mivel belépett az új előírás, borult az egész. Az üléseket nem lehet állandó jelleggel a buszban tartani, hiszen például azon a helyen, ahol negyed nyolckor még egy apróság utazott, fél nyolckor már lehet, hogy nyolcadikos kamasz ül majd. Vagyis minden egyes fordulónál a gépkocsivezetőnek ki és be kellene szerelnie a szerkezetet, attól függően, hogy hány alacsony növésű óvodás vagy kisiskolás utazik. Egy ülés elhelyezése két-három percig tart, de ha hozzátesszük azt is, hogy az üléseket nem lehet kidobálni az iskola udvarára egy-egy forduló között, hanem azok elhelyezéséről gondoskodni kell, akkor akár öt perc is lehet az az idő. Ez olyan tetemes időveszteség, hogy lehetetlenség lenne a gyermekeket időre az iskolába szállítani.
A polgármesterek azt sem értik, hogy miért esik más elbírálás alá az iskolabusz, mint a menetrendszerű buszjáratok. A menetrend szerinti tömegközlekedésben ugyanis utazhat a 135 centiméter alatti gyermek biztonsági ülés nélkül, ám iskolabuszon mindez nem történhet meg. Holott a járművek biztonsági paraméterei ugyanazok, sőt a vezetésükhöz is ugyanazt a vizsgát kell letenniük a sofőröknek.
A valósághoz az is hozzátartozik, hogy az iskolabuszok esetében minden ülés rendelkezik biztonsági övvel, míg a menetrend szerinti járatokról ez nem mondható el.
– Ha ezt a rendeletet – amely kétéves, de most lépett hatályba – szó szerint betartanánk, akkor bekövetkezne egy olyan helyzet, hogy a nyolcadikos 60 kilós kamasz kényelmesen utazik az iskolabuszon, a négyéves apróság pedig vagy a tömegközlekedést használja, vagy jön ő is iskolabusszal, ám azt, hogy ki és mikor szereli be a neki szükséges ülést, azt jelen pillanatban senki sem tudja megmondani. Azt sem vették a rendelet alkotói figyelembe, hogy a gyermekek ebben az életkorban gyorsan nőnek, tehát akár havonta is változhat a magasságuk, amelyet méregetni se joga, se lehetősége nincs egy gépkocsivezetőnek – vázolja az ellentmondásokat a településvezető.
Nem kell átalakítani az autóbuszokat replica handbags uk | belts replica
Szeptember elsejétől él a KRESZ azon módosítása, miszerint az óvodások, diákok szállítására használt, újonnan munkába álló iskolabuszokat megkülönböztető jelzéssel, biztonsági  övvel, illetve gyereküléssel kell ellátni. Ez az intézkedés azonban nem érinti majd a megyei járatokat, amelyek nemcsak gyerekeket szállítanak, hanem közforgalmi feladatokat látnak el. A tanulók ugyanis legtöbbször a Volánok helyközi autóbuszait veszik igénybe. A társaságok különcélú járatként is üzemeltetnek diákokat szállító buszokat, amelyekre nem vonatkoznak ezek a szabályok.
 
имбирный чай

(forrás: heol.hu)